B

Nuffnang

Tuesday, 29 October 2013

Kehidupan Suami Isteri...

Assalamua'laikum...
Selamat Pagi....

Adat la dalam perhubungan suami isteri selisih faham / gegaduh manje tu kan..pastu I pun meraju-rajuk manje la kan... So, ini lah salah satu rahasia hubungan itu boleh jadi manis... hahaha"  Bile gegaduh manje  ade satu pihak yg merajuk-rajuk manje dan semestilah si Isteri (aku) wee~wee~wee...

Ini untuk malam ahad itu hari... kami dedua tak becakap tau, so kalau nak ape-ape si Suami akan text je I.. Terase lawak la jugak tapi dua-dua EGO..haa~ rasekan lah.. hikhik... aku mengurungkan diri dalam bilik..keluar hanya untuk masak (Hello! ingat I ape, gaduh-gaduh pon mak jem tetap masak, kemas umah tau.. I jalankan tanggungjawab ok) , minum, mandi, ambil air sembahyang... tu je... Tapi I tak makan la seari suntuk tu... (merajuk la konon) ...


Haa~ manis tak Suami I... hehehe"!
Haa~ nampak tak permainan mak jem..nenade sangatkan....     (nak perhatian lebeyy plakss)
Love U Abang... dia beli roti peberet saye, jambu kegemaran saya!
Owh my owh~

Lagi satu cerita manis tersentuh I adalah semalam ..kejadian berlaku waktu petang balik kerja. Hujan memang tak payah cakap la..lebat sangat, kami pulak merempit, nak dijadikan cerita baju hujan ade satu je, si Suami bukak baju hujan tu dan sarungkan baju hujan kat aku, siap zipkan ..waaa~ terharu la... ingatkan tak bercakap dia tak mau amik dah tau pasal isteri dia kan... Tapi aku silap (yela mane lah tau kan sesame ego)... So, kami balik sebab hujan memang takkan berhenti lagi, aku pulak puasa Suami pun teruskan perjalanan... Waktu atas motor tu rase sedih sebab suami memang basah kuyup, semestinye kesejukan + sakit tangan dia sebab kene jatuhan air hujan... ape lagik peluk la suami kekuat... hehehe"!

Benda paling best adalah berbaik selepas gegaduh manje tu... memasing jadi terlebih caring + sweet... Walau macam mane pon kite tetap suami isteri, bahagia, happyenjoy... moge sampai ke Jannah hendaknye...amin yarabbala'lamin..... 




P/s: Tapi janganlah gaduh selalu tau...

Wednesday, 23 October 2013

Kesukaan...

Assalamua'laikum....

Korang, korang.... nak cite ni...kitekan nak share ngan korang bende yg boleh buat kite gile"! kebanyakan kengkawan aku tau, yang aku ni memang gile H/bag dan Kasut.. Aku sangat-sangat gile ok dengan dua bende ni... macam ade saka plakkan.. choii~"! ... Kidding..

Tak kire la murah mahal..asal bekenan di hati mak jem pasti dapatkan..haaaa~ korang nampak tak permainan tu, kalau mahal mak jem kumpui wet.. tak pon bodek si suami sehengget dua... hahahaha"! kalau dapat hooreeeyyyy yeayy yeayyy lah kan... kalau tak dapat, usaha menyimpan sampai cukup... hehehe"!

Dulu pernah janji pade diri sendiri tak mo beli dah Kasut Fitflop tu, sbb kasut tu sangat mahal (bagi aku yg gaji bebiase ni kan) memandangkn dah ade dua pasang... Ok lah kan, satu hitam satu silver... tapi ni dah menggile nak beli lagik"! rase nak sepak-sepak diri sendiri"!! haa~ boleh macam tu! 

Merah ni santai+hot ...oh my oh~ meleleh aku tengok...


Pehtu yg wane nude ni pong comeii kan..kan..kan... Uwaaaaahhh"!!! Adakah ini dinamekan rambang bijik mate atau pun boleh dikatekan napsu kude padi"!


Ok, aku dah sebei hegenye... memang menangis.. RM400 "! (dalam hati kecil aku cakap "kalau beli emas lagi baik.. heh!") bagi orang yang banyak duit tak le terasekan... kome mesti rase macam 4 kupang je dak.. kejam tui hegenye.. opss...tapi...tapi...di sini aku ingin menyatakan yang sandal ni super sedap..dan salah satu sandal kesihatan tau...baik untuk tulang belakang jugak... dalam koleksi aku yang hitam hegenye RM369 dan yang silver tu RM269.. memang tak nafi kasut ni mahal tp sangat selesa dan gojes"!

Baru je beli handbag awal bulan ritu... So, sendiri mau hingatlah kan...taa  pe.. rasenye boleh je..kumpul la sebulan seratus... hehehe... in shaa Allah 4 bulan lg boleh lah dapat... jika masih punya rezeki... inilah penyakit aku..yang ade pade sesetengah kaum Hawa...

Kalau beg tangan korang taa payah cakap, aku lah manusia membazir"! ade yang beli-beli tapi tak pakai pon... kejamkan... sabtu ritu kemas umah, jadi seperti biase... memang ade handbag yang aku buang pon... sbb makan diri beg aku tu sbb tak pakai-pakai...sian tau...ade jugak yang aku sedekah kat jiran... Sebelom ni satu beg plastik sampah besar bagi kat ipa dan adik beradik yg lain, ade jugak yang buang... kalau suami aku tak nampak memang aku buang je, kalau dia nampak dia akan sorting balik, so hasil tangkapan beliau akan disimpan dan disedekahkan...baik suami aku, bukan aku tak mo bagi or sedekah... sebab malu lah.. pikiran singkat aku macam ni " ishh, bagi org nak ke org pakai? suke ke orang tu..." haaa~ cenggitu lah lebih kurang... hemmm.... Sedekah tu amalan Mulia.... #Peace

Ni le, Handbag Mak jem baru beli ritu.. pembaziran berleluasekan..kan... Tpi mak jem punye kale Baby Blue ... sbb mase g tu tade puloks kale lain..hahaha... kalau ade kale macam dalam pic kat bawah ni, semestinye mak jem akan pilih kale yang pic atas ...huhuhu... walaupon peminat tegar PINK tetapi dalam kehidupan ni perlukan warne-warni barulah rase ceria & rase nikmat kehidupan tu...



Tip: Kalau tak gune handbag tu korang simpan balik dalam karung kain yg kale putih tu, baru simpan dalam lemari ye..kalau korang xsimpan dalam karung tu cepat le dia ngelupeh/ngelupas... material jugak memainkan peranan sebenarnye, kalu tanak ngelupas carik yg kain or lebih pade PVC... kalau yg lelembut mcm leather tu kompom cepat merepot.. sbb bukan pure leather kan...campor ye dak.. so far, atas kajian aku sendiri la... mcm gitu la hasilnye.. yg permukaan beg bekilat tu pon tahan lame..kompom..sbb aku ade satu brand CarloRino (satu ketika dulu peminat tegar CR, kekonon) aku beli since 2010 sampai sekarang masih cantik, xngelupas sikit pon.. Guess yg baru beli tahun lepas pon dah ngelupas tau..tu la, mcm aku ckp material tu memainkan peranan jugak wehh~ 

# Maaf jika salah info, tapi inilah hasil yg aku dapat pade handbag2 aku tu... (kajian sendiri) ...Muehehehe"!




P/s : Ya ampun... entry kali ni macam pjg sesangat..bosan lak orang nak bacekan.... so, korang layankan aje la... Terima kasih atas ehsan cik google (gambo)...

Tuesday, 8 October 2013

Cermin dan audit diri...

Assalamua'laikum...

Siapa yang tak nak menuju ke arah yang lebih baik..siapa yang tak nak berubah kehidupan @ hari-harinya kepada jalan yg lebih baik.. ye tak?.. semua orang inginkan...

Kekadang kite perlu cermin diri kite dalam-dalam... tenung kat depan cermin tu sedalam yang mungkin...
Pernah tak kite fikir, kekadang Allah swt turunkan ujian pade kehidupan kite untuk ape? Supaya kite sedar & tak alpa... Allah tu Maha Adil lagi Maha Segalanya... 

Ingatlah..semua yang kite ade ni sekadar pinjaman sahaja...buang jejauh PHD (Perangai Hasat Dengki) tu... Kalau dia lebih dari kite jangan dengki... kite sendiri bangun dan cubelah berusaha untuk itu... Allah itu tak kejam.. Allah adalah seadil-adilnya.. Cume kite sebagai hambanya perlu fikir kenapa (?) Allah turunkan ujian itu pada kite... sesamalah kite belajar untuk berfikir lebih positif ikut keadaan semasa... kalau boleh terus positif dalam apa jua... Rezeki masing-masing.. belajar bersyukur ye... Jangan sebok dengan hal orang dan dengki sama sekali pada orang lain.. 

Marilah kite sesame belajar untuk menjaga tepi kain diri sendiri yang mungkin "otw" nak koyak or else dah memang koyak rabak tu...









P/s : Kalau ikut hati yang sedang marah kite akan mendoakan kejatuhan dan doa yang tidak baik pada orang yg kita marahkan..tapi itu bukanlah jalan yang terbaik...mohon Allah kuatkan hati aku...