B

Nuffnang

Tuesday, 8 October 2013

Cermin dan audit diri...

Assalamua'laikum...

Siapa yang tak nak menuju ke arah yang lebih baik..siapa yang tak nak berubah kehidupan @ hari-harinya kepada jalan yg lebih baik.. ye tak?.. semua orang inginkan...

Kekadang kite perlu cermin diri kite dalam-dalam... tenung kat depan cermin tu sedalam yang mungkin...
Pernah tak kite fikir, kekadang Allah swt turunkan ujian pade kehidupan kite untuk ape? Supaya kite sedar & tak alpa... Allah tu Maha Adil lagi Maha Segalanya... 

Ingatlah..semua yang kite ade ni sekadar pinjaman sahaja...buang jejauh PHD (Perangai Hasat Dengki) tu... Kalau dia lebih dari kite jangan dengki... kite sendiri bangun dan cubelah berusaha untuk itu... Allah itu tak kejam.. Allah adalah seadil-adilnya.. Cume kite sebagai hambanya perlu fikir kenapa (?) Allah turunkan ujian itu pada kite... sesamalah kite belajar untuk berfikir lebih positif ikut keadaan semasa... kalau boleh terus positif dalam apa jua... Rezeki masing-masing.. belajar bersyukur ye... Jangan sebok dengan hal orang dan dengki sama sekali pada orang lain.. 

Marilah kite sesame belajar untuk menjaga tepi kain diri sendiri yang mungkin "otw" nak koyak or else dah memang koyak rabak tu...









P/s : Kalau ikut hati yang sedang marah kite akan mendoakan kejatuhan dan doa yang tidak baik pada orang yg kita marahkan..tapi itu bukanlah jalan yang terbaik...mohon Allah kuatkan hati aku...

2 comments:

  1. ktia doakan kebaikan utk org itu.. semoga cepat sedar sebelum terlambat

    ReplyDelete
  2. betul tu keem, moge Allah beri petunjuk dan peluang utk dia..rsnye Allah selalu sgt bg peluang..kekadang kite saje yg lupe pd-Nya...

    ReplyDelete